van Wijck on the road again

Alle blogs van onze reizen

21 Juli: Op Amerikaans grondgebied, we have arrived.

Het ontbijt was groots, alles wat je erbij zou kunnen verzinnen was er wel, tot aan witte bonen in tomatensaus aan toe. Bas vroeg, gesteund door Mirjam, of hij een paar croissants mee mocht nemen, want hij vindt het vliegtuigvoer niet lekker. Geen probleem en er werden meteen papieren zakken aangedragen en de tip om vooral de servetten niet te vergeten. Een mooi voorbeeld van een super-service.

Om 9 uur met de shuttle naar het vliegveld. Wat aan de vroege kant, maar er waren mensen in ons reisgezelschap die niet te laat wilden zijn en toch maar 3 uur van te voren ingecheckt willen zijn. Zo geschiedde. 150721 Brussel (6)Het liep allemaal vrij vlot en al snel zaten we te wachten totdat we wisten naar welke gate we moesten. In een leuke Airbus A319, klein ende fijn, kozen we het ruime sop naar Engeland. Daar aangekomen bleek dat we niet door de slurf de terminal in konden, maar via een busritje. Op zich altijd wel leuk, ware het niet dat wij een beperkte overstaptijd hadden naar de USA. Eindelijk in de terminal aangekomen en overal de fastlane gepakt. Dat bleek echter niet bij alle handelingen altijd snel te gaan. Mensen voor ons hadden wat problemen en voor je het weet is de gate gesloten. We moesten namelijk ook nog met een treintje naar de gate. Gelukkig kwamen we officieel te laat én konden we nog net als laatste ons plekje in het vliegtuig innemen. Mooie plaatsen achterin het vliegtuig, waar er maar twee stoelen naast elkaar staan.

De vlucht verliep soepel en om 15:35 raakten de wielen de Amerikaanse grond via het asfalt van JFK airport. Helaas konden we nog niet online inchecken, dus maar de rij in. Een uurtje later vol goede moed de koffers bij elkaar gevonden, waarvan er toch één blijkt te missen. Dat is dan volgens ons ook precies de koffer met de kleren, jammer. Maar even iemand zoeken. Aha u bent de heer van Wijck, mooi…. Dat is aan de ene kant prettig, maar laat ook wat zorgen opborrelen. De koffer blijkt niet met deze vlucht meegekomen te zijn. Hij zit op de volgende vlucht die over een half uurtje zal landen. Je bent dan snel 1.5 uur verder voordat je de koffer hebt, daar gaan wij niet op wachten. Na de douane, waarin we nog even gevraagd worden welk eten we bij ons hebben, mogen we naar de bagage claim balie van BA. Vriendelijk geholpen en krijg direct een creditcard van BA waar een tegoed op staat van USD50,- voor de eerste nood. Top geregeld, zeker als blijkt dat de koffer met wat boeken en het luchtbed ontbreekt en we gewoon de kleren hebben. Nou, dat is geen probleem.

150721 New York (1)-002Bij de transportdesk worden we geadviseerd om de yellow-cab te nemen naar de AirBnB die we hebben geboekt. Het blijkt een slechte keus. De rit is op zich prima, we beginnen de rit over de “van Wijck ExpWy”, maar de prijs valt erg hoog uit. Dit ondanks de flat fee afspraak die wij hadden, die bleek maar half te gelden. Nou ja, ervaring rijker, illusie en dollars armer worden we hartelijk begroet door de eigenaren van het appartement. 150722 New York (1)Al snel rennen we de tuin in en zien de prachtige skyline van NY. Niet eens een klein glimpje tussen bomen door, maar gewoon op de eerste rij. Ik verheug mij nu al op de zonsop- en ondergang waar ik een mooie timelaps van kan maken. Sterker nog, bij het typen van deze blog stond de camera iedere 4 seconden een foto te maken :-).

Na gezellig wat gebabbeld te hebben met de mensen van het appartement waarbij we vele tips hebben gekregen snelden we naar de lokale supermarkt, een paar blokjes verderop. Super aardige mensen die het meteen begrepen dat de kaas die ik had meegenomen veel lekkerder is dan zijn kaas en Holland wel kenden. Morgen gaan we wel een stukje brengen om te proeven.

Inmiddels is het al tegen half negen,DSC05379 tijd om toch wat te eten. Hoewel we ons nog niet zo heel moe voelen, hebben we geen zin om lang ergens te gaan dineren. Er blijkt een goede pizzeria om de hoek te zitten. gerund door een oud Italiaans echtpaar, die al net zo lang in Amerika wonen, als dat wij op deze aardbol rondwandelen. We nemen 1 large pizza, waarvan 2 helften anders belegd worden. De enorme pizza past netjes in de nog grotere doos, big is beautiful.
Lekker in ons ruime appartement opgegeten, douchen en het mandje in.
Ook of misschien wel vooral, ‘s avonds is het uitzicht op Manhattan awesome.

Natuurlijk wel op tijd wakker, ik als eerste, zodat ik de eerste zonsopgang mee kan pakken.
Het leven is goed.

150722 New York (17)

4 Replies to “21 Juli: Op Amerikaans grondgebied, we have arrived.”

1. rwroorda

Ons uitzicht nu is de Krabeescheer om 22.10 uur. Daar kan New York niet tegen op. Of toch niet. Jullie genieten en de eerste dag klinkt al geweldig. En dan zo’n uitzicht. Ook mooi weer zo te zien. Komende dagen op onderzoek uit in Manhattan en omgeving. En s’ochtends ontbijt met het mooiste uitzicht wat je kan wensen. Hier alles goed maar dat wisten jullie al. Komende dagen mee naar het ziekenhuis met mijn vader. Spannende tijden. Is de koffer al gearriveerd? Wij gaan ons klaar maken voor bed en wachten met smart op de volgende nieuwsbrief vanuit ….. Centraal Park. Hugs van ons en koppie van Jip